wprowadzenie
"Szkoła w Krzyżowej" to projekt będący innowacją edukacyjną łączącą w sobie pożądaną we współczesnej szkole interdyscyplinarność nauczania z atrakcyjnością formy. Ośrodek Fundacji "Krzyżowa" dla Porozumienia Europejskiego jest wymarzonym miejscem do przeprowadzania zajęć z młodzieżą. To miejsce ciągle żyje historią. Tu działał ruch opozycji wobec nazizmu, tu odbyła się symboliczna dla stosunków polsko-niemieckich Msza Pojednania.
Projekt skierowany jest do młodzieży szkół gimnazjalnych. Oparty jest na wykorzystaniu potencjału ośrodka w Krzyżowej do nauki takich przedmiotów, jak: historia, geografia, j. polski, j. niemiecki. Lekcje są wzbogacane o treści humanistyczne związane z ideą "Krzyżowej" – miejscem dialogu i pojednania.
Uczniowie i nauczyciele uczestniczący w projekcie "Szkoła w Krzyżowej" korzystają z pomocy naukowych, które gwarantuje im Fundacja. A są to: stała wystawa na temat opozycji wobec nazizmu i komunizmu w Europie, obszerne archiwum multimedialne z bogatymi zbiorami m.in.: przemówień partyjnych, kronik filmowych czy też gotowych wykładów z najnowszej historii Polski i Europy. Dysponujemy bogatą biblioteką, archiwum wydawnictw drugiego obiegu, gotowymi scenariuszami lekcji. Dzięki temu projektowi uczniowie mają nie tylko okazję do twórczego obcowania z historią czy sztuką, ale także do spotkania rówieśników z innych krajów europejskich. Nauczyciele mogą realizować tu ścieżki przedmiotowe.
1) cele projektu
- Wzbogacenie treści programowych.
- Poszerzenie warsztatu pracy zarówno ucznia, jak i nauczyciela- wskazanie uczniowi różnorodnych sposobów zdobywania informacji o otaczającym świecie.
- Zainspirowanie uczniów do podejmowania działań, zmierzających do samodzielnego zdobywania wiedzy.
- Poszerzanie postawy tolerancji wobec odmienności innych narodów.
- Zmiana obszaru działań - powiększenie w znacznym stopniu przestrzeni, z jakiej może korzystać grupa; kilka sal, pracownia komputerowa, wystawa, biblioteka, teren zielony, możliwość różnorodnego ich zagospodarowania i wykorzystania.
- Wzbogacenie i urozmaicenie metod nauczania stosowanych w szkołach gimnazjalnych.
2) program
Program może funkcjonować w gimnazjach w ramach ścieżek międzyprzedmiotowych. Podstawową jednostką programu jest zagadnienie. Nauczyciel realizuje wskazane hasło, wykorzystując bogatą bazę Fundacji Krzyżowa.
Nauczyciele gimnazjalni oraz pedagodzy ośrodka Krzyżowa wprowadzają te metody, które w najlepszy sposób angażują grupę, pracującą z określonym zagadnieniem, a którymi nie sposób posłużyć się w szkole, np. samodzielne opracowanie materiałów źródłowych, wywiady, spotkania z ciekawymi ludźmi, ćwiczenia terenowe; uczniowie mają okazję do twórczego obcowania z historią, a także okazję do spotkania rówieśników z innych krajów europejskich.
3) doświadczenia
W roku szkolnym 2005/2006 młodzież Gimnazjum nr 2 wzięła udział w projekcie edukacyjnym „Szkoła w Krzyżowej”. Realizowany był przez nauczycieli historii, języka polskiego, języka niemieckiego i geografii. Przykładowe zagadnienia realizowane z podstawy programowej:
Język polski: Komunikat „ja”. Zabieram głos w sprawie przekonująco, bez agresji; Nazwy mówią. Ważna wizytówka. Etymologia słowa.; Polaków portret własny. Inscenizacja ilustrująca ważny moment w historii Polski: Chrzest Polski.
Historia: Moje sąsiedztwo - moja gmina; Powstanie państwa polskiego w X wieku; Na wsi i w mieście w Polsce dzielnicowej.
Geografia: Wycieczka po wsi. Poznanie obszaru badań przestrzeni do wykonywania ćwiczeń terenowych; Wykonanie szkicu terenu w uwzględnieniem azymutów, pomiar odległości, naniesienie trasy na mapę; Użytkowanie ziemi, wykonanie mapy użytkowania ziemi Krzyżowej.
Język niemiecki: Praktyczne posługiwanie się językiem niemieckim. Poznanie słownictwa w zakresie treści realizowanych na pozostałych przedmiotach.
Do realizacji haseł programowych wykorzystano bazę Krzyżowej, np. salę komputerową, pracownię plastyczną (rzeźba w glinie), pokłady topograficzne Krzyżowej, prezentacje multimedialne zbiorów Krzyżowa. Zajęcia odbywały się w Pałacu i Domu na Wzgórzu.
Została przygotowywana inscenizacja, która zaprezentowana będzie w roku szkolnym 2006/2007.
Zajęcia posiadają dokumentację fotograficzną, kartograficzną i opisową.