„Krzyżowa zaprasza do tworzenia”. Odcinek 1: Tkanie i powrót do podstaw

Liubov Shynder i Agnieszka Duduś, MDSM Krzyżowa

Pierwszy filmik z serii „Krzyżowa zaprasza do tworzenia” zaznajomi widza z tkaniem – czyli tworzeniem tkaniny czy płótna.

Oprócz konkretnej umiejętności łączenia nitek i materiałów, aby powstało płótno, uczymy się też tego, jak „działa” tkanina. Na małym przykładzie mamy możliwość zobaczyć, jak łączą się osobne nitki w materiale. Przygotowując stare ubrania do wykorzystania do tkania, możemy doświadczyć, jak zachowują się różne tkaniny: czy bawełna jest rozciągliwa, czy łatwiej się urwie sznurek wełniany czy syntetyczny, jak ciasno da się ścisnąć nitki na krośnie.

Rozmawiając o tkaniu otwieramy też drzwi do rzemiosła, które było o wiele popularniejsze wśród naszych przodków, nie tylko jako sposób produkcji tkaniny, ale i jako sposób na przedłużanie życia rzeczom użytkowym – na cerowanie i naprawy odzieży oraz innych przedmiotów domowych wykonanych z tkaniny – dywanów, kilimów, prześcieradeł, koców. 

Seria warsztatów online „Krzyżowa zaprasza do tworzenia”. O tym, dlaczego stawiamy na twórczość

Liubov Shynder, Agnieszka Duduś, MDSM Krzyżowa

Projekt edukacji artystycznej i ekologicznej online „Krzyżowa zaprasza do tworzenia” powstał z potrzeby utrzymania kontaktu z młodzieżą i nauczycielami w czasach pandemii, kiedy zostaliśmy odcięci od różnych form spotykania się w Krzyżowej i wspólnego tworzenia.

Celem projektu jest zaprezentowanie podejścia Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży do edukacji artystycznej poprzez materiały wideo, które można obejrzeć w każdej wolnej chwili, a które krok po kroku prezentują cztery różne metody artystyczne łączące ze sobą elementy upcyklingu i tym samym pokazujące, jak tworzyć sztukę w zgodzie z troską o środowisko naturalne. 

Etyka w internecie. Jak rozumieją ją młodzi ludzie?

Charlotte Lohmann, MDSM Krzyżowa

Międzynarodowa wymiana młodzieży na temat etyki w internecie połączyła w wirtualnej przestrzeni 30 młodych ludzi z Olkusza i Gräfelfing. Pomiędzy 30 ekranami komputerów stworzyliśmy wspólną przestrzeń do refleksji, w której również powstały silne więzi międzyludzkie.

W ciągu 4 dni projektu młodzi ludzie zastanawiali się nad własnymi zachowaniami w obszarze mediów społecznościowych, analizowali związek między potrzebami a korzystaniem z mediów i aplikacji. Przedyskutowali i jasno nazwali antydemokratyczne tendencje w Internecie i poznali koncepcję "kontr-mowy". Ponadto uczniowie opracowali opcje działań, które wzmocnią ich cyfrowe obywatelstwo. Projekt został zakończony projektami, które młodzi ludzie opracowali w zespołach dwustronnych. Jednym z projektów jest ten artykuł, którym chcielibyśmy się z Państwem podzielić.

Jak opowiadać o przeszłości, aby było to ciekawe?
dr Tomasz  Skonieczny

Pracowałem niedawno nad filmem, który miał promować materiały edukacyjne, poświęcone, jakże inaczej, historii. Jedna z uczestniczek nagrań dla żartu powiedziała do kamery „My, nauczyciele historii, wiemy, że historia jest ciekawa. Teraz należy tylko przekonać do tego uczniów”. No dobrze, nie był to żart. Nauczyciele akurat tę kwestię traktują bardzo poważnie. Mnie zaś te słowa dały wiele do myślenia, bowiem poruszyły problem, z którym mierzyć musi się każda osoba, która na poważnie podchodzi do pracy z młodzieżą szkolną w ramach edukacji historycznej i obywatelskiej (ten drugi człon jest tu szczególnie ważny, pamiętajmy proszę, że o przeszłości nie uczymy dla hobbystycznego gromadzenia wiedzy – ale z myślą o tym, że wiedza ta ma nas czegoś nauczyć i być może pomóc w niepowielaniu starych błędów).

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.