Jak opowiadać o przeszłości, aby było to ciekawe?
dr Tomasz  Skonieczny

Pracowałem niedawno nad filmem, który miał promować materiały edukacyjne, poświęcone, jakże inaczej, historii. Jedna z uczestniczek nagrań dla żartu powiedziała do kamery „My, nauczyciele historii, wiemy, że historia jest ciekawa. Teraz należy tylko przekonać do tego uczniów”. No dobrze, nie był to żart. Nauczyciele akurat tę kwestię traktują bardzo poważnie. Mnie zaś te słowa dały wiele do myślenia, bowiem poruszyły problem, z którym mierzyć musi się każda osoba, która na poważnie podchodzi do pracy z młodzieżą szkolną w ramach edukacji historycznej i obywatelskiej (ten drugi człon jest tu szczególnie ważny, pamiętajmy proszę, że o przeszłości nie uczymy dla hobbystycznego gromadzenia wiedzy – ale z myślą o tym, że wiedza ta ma nas czegoś nauczyć i być może pomóc w niepowielaniu starych błędów).

Przeciwdziałanie rasizmowi w międzynarodowej pracy z młodzieżą.
Dostrzeżenie przywileju bycia białą: rozumiem, że nigdy tego nie zrozumiem, ale jestem po waszej stronie.

Charlotte Lohmann, MDSM Krzyżowa

Rozumiem, że nigdy tego nie zrozumiem. Że nigdy nie usłyszę powtarzanego w kółko pytania: „skąd jesteś?”. Nigdy nie będę jedyną osobą w autobusie czy pociągu proszoną o podanie swojej tożsamości. Nie doświadczę tego, czym są ograniczenia i krzywdy wywołane rasizmem systemowym i rasizmem dnia codziennego. Rozumiem, że nikt nigdy nie odmówi mi swoich usług, pracy czy mieszkania z powodu mojego koloru skóry. Nie będzie on powodem żadnych zmagań z życiem, żadną przeszkodą. Rozumiem, że nigdy tego nie zrozumiem, ale nie zgadzam się na to.

Gdy świat obiegły zdjęcia z brutalnej akcji policji przeciwko George’owi Floydowi, ludzie zaczęli protestować na ulicach. W tym czasie również my, w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej, zadaliśmy sobie pytanie: czy powinniśmy wyrazić swój sprzeciw wobec rasizmu i w jaki sposób to zrobić? Reakcja na tę sytuację wydawała nam się oczywista, ponieważ przeciwdziałanie dyskryminacji jest dla nas podstawową zasadą i uważamy, że nie może być neutralności w stosunku do rasistowskich i skrajnie radykalnych zachowań. To niepodważalne, że nie można łamać praw gwarantowanych przez Konwencję Praw Człowieka.

„Witamy w nowej (wirtualnej) rzeczywistości"
28.05.2020, Charlotte Lohmann, Agnieszka Żegańska 

Prawie rok temu, my, czyli Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego i nasz partner - Stowarzyszenie Kreisau-Initiative, wygraliśmy nagrodę przyznawaną przez organizację NETTZ - Die Vernetzungsstelle gegen Hate Speech (NETTZ-Förderpreis). Nasz projekt #CreatingSpace A digital future with ethics in mind został nagrodzony. Punktem wyjścia dla projektu była refleksja o tym, że my, reprezentujące i reprezentujący instytucje edukacji obywatelskiej, coraz częściej widzimy potrzebę, aby nie traktować edukacji obywatelskiej i kompetencji cyfrowych jako oddzielnych zagadnień. Konieczne wydaje nam się natomiast działanie na rzecz rozszerzania umiejętności korzystania z mediów o kompetencje w zakresie etyki mediów cyfrowych.

Najpierw była więc nagroda. Następnie w grudniu, już w Krzyżowej, odbył się projekt inauguracyjny, a później - nasze pierwsze seminarium dotyczące etyki cyfrowej. Pełne zapału do działania, weszłyśmy następnie w fazę koncepcyjną, aby kontynuować serię projektów w 2020 roku. Uczestniczki i uczestnicy zostali zrekrutowani, mieliśmy zapewnione finansowanie, a potem… pojawił się koronawirus i musiałyśmy zadać sobie pytanie: Czy mamy odwagę zorganizować ten projekt online? TAK!

Po maratonie organizacyjnym oraz dzięki elastyczności naszych sponsorów, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Fundacji Konrada Adenauera, a także uczestniczek i uczestników, po kilku dniach intensywnej pracy koncepcja szkolenia online była gotowa.

Poniżej znajdziecie wywiad z Agnieszką Żegańską oraz Charlotte Lohmann, specjalistkami do spraw projektów edukacyjnych MDSM w Krzyżowej, które dzielą się z nami tym, w jaki sposób przeżyły swoją podróż po planecie "Szkolenia online". Wyjątkową cechą tego wywiadu jest to, że został on przeprowadzony w języku niemieckim i języku polskim, co doskonale ilustruje rzeczywistość, w jakiej działa MDSM w Krzyżowej.  W naszej bieżącej pracy codziennie otaczają nas różne języki. One otulają nas jak część ubrania, którą ludzie lubią nosić. Przyzwyczajamy się do nich i nigdy nie chcemy ich zdjąć.

Pogotowie językowe z Krzyżowej
19.05.2020, Lucyna Boryczko

Od dwóch miesięcy trwa w polskich szkołach nauczanie zdalne. Dużo się mówi o coraz bardziej widocznym rozwarstwieniu społecznym i o wykluczeniu dotykającym sporą grupę uczniów. Najczęściej mowa jest o rodzinach nieposiadających odpowiedniego sprzętu oraz o rodzinach dysfunkcyjnych. Niestety oprócz osób wykluczonych cyfrowo czy społeczno-ekonomicznie, obserwujemy także inne grupy, które dotkliwie odczuwają negatywne skutki nauki zdalnej. Wśród nich znajduje się wielu uczniów z doświadczeniem migracji.

Żeby zrozumieć ich trudną sytuację, wystarczy pomyśleć o tym, jak nauczanie zdalne wygląda w rodzinach, w których rodzice mówią po polsku. Oczami wyobraźni (lub swoimi, jeśli mamy dzieci) widzimy nieco komiczny obrazek domowników, którzy często na niewielkim metrażu usiłują kontynuować swoje dotychczasowe obowiązki – pracę i naukę, przeniesione z biur i szkół do domowego zacisza. Już to ostatnie wywołuje uśmiech na naszych twarzach. Gdzie się podziało domowe zacisze? Rodzice, często niepewni jutra, próbują za wszelką cenę podołać obowiązkom służbowym – odpisują na maile, odbierają telefony, a prawie w tym samym czasie gotują, rozstrzygają konflikty między dziećmi i zarządzają podziałem sprzętu komputerowego między domownikami. Dodatkowo niejednokrotnie muszą pełnić rolę nauczycieli własnych dzieci. Łatwe? To teraz wyobraźmy sobie, że nie mówimy po polsku lub mówimy słabo, a nasze dzieci uczestniczą w zdalnej nauce odbywającej się w tym właśnie języku.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.