Przeciwdziałanie rasizmowi w międzynarodowej pracy z młodzieżą.
Dostrzeżenie przywileju bycia białą: rozumiem, że nigdy tego nie zrozumiem, ale jestem po waszej stronie.

Charlotte Lohmann, MDSM Krzyżowa

Rozumiem, że nigdy tego nie zrozumiem. Że nigdy nie usłyszę powtarzanego w kółko pytania: „skąd jesteś?”. Nigdy nie będę jedyną osobą w autobusie czy pociągu proszoną o podanie swojej tożsamości. Nie doświadczę tego, czym są ograniczenia i krzywdy wywołane rasizmem systemowym i rasizmem dnia codziennego. Rozumiem, że nikt nigdy nie odmówi mi swoich usług, pracy czy mieszkania z powodu mojego koloru skóry. Nie będzie on powodem żadnych zmagań z życiem, żadną przeszkodą. Rozumiem, że nigdy tego nie zrozumiem, ale nie zgadzam się na to.

Gdy świat obiegły zdjęcia z brutalnej akcji policji przeciwko George’owi Floydowi, ludzie zaczęli protestować na ulicach. W tym czasie również my, w Międzynarodowym Domu Spotkań Młodzieży w Krzyżowej, zadaliśmy sobie pytanie: czy powinniśmy wyrazić swój sprzeciw wobec rasizmu i w jaki sposób to zrobić? Reakcja na tę sytuację wydawała nam się oczywista, ponieważ przeciwdziałanie dyskryminacji jest dla nas podstawową zasadą i uważamy, że nie może być neutralności w stosunku do rasistowskich i skrajnie radykalnych zachowań. To niepodważalne, że nie można łamać praw gwarantowanych przez Konwencję Praw Człowieka.

„Witamy w nowej (wirtualnej) rzeczywistości"
28.05.2020, Charlotte Lohmann, Agnieszka Żegańska 

Prawie rok temu, my, czyli Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego i nasz partner - Stowarzyszenie Kreisau-Initiative, wygraliśmy nagrodę przyznawaną przez organizację NETTZ - Die Vernetzungsstelle gegen Hate Speech (NETTZ-Förderpreis). Nasz projekt #CreatingSpace A digital future with ethics in mind został nagrodzony. Punktem wyjścia dla projektu była refleksja o tym, że my, reprezentujące i reprezentujący instytucje edukacji obywatelskiej, coraz częściej widzimy potrzebę, aby nie traktować edukacji obywatelskiej i kompetencji cyfrowych jako oddzielnych zagadnień. Konieczne wydaje nam się natomiast działanie na rzecz rozszerzania umiejętności korzystania z mediów o kompetencje w zakresie etyki mediów cyfrowych.

Najpierw była więc nagroda. Następnie w grudniu, już w Krzyżowej, odbył się projekt inauguracyjny, a później - nasze pierwsze seminarium dotyczące etyki cyfrowej. Pełne zapału do działania, weszłyśmy następnie w fazę koncepcyjną, aby kontynuować serię projektów w 2020 roku. Uczestniczki i uczestnicy zostali zrekrutowani, mieliśmy zapewnione finansowanie, a potem… pojawił się koronawirus i musiałyśmy zadać sobie pytanie: Czy mamy odwagę zorganizować ten projekt online? TAK!

Po maratonie organizacyjnym oraz dzięki elastyczności naszych sponsorów, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Fundacji Konrada Adenauera, a także uczestniczek i uczestników, po kilku dniach intensywnej pracy koncepcja szkolenia online była gotowa.

Poniżej znajdziecie wywiad z Agnieszką Żegańską oraz Charlotte Lohmann, specjalistkami do spraw projektów edukacyjnych MDSM w Krzyżowej, które dzielą się z nami tym, w jaki sposób przeżyły swoją podróż po planecie "Szkolenia online". Wyjątkową cechą tego wywiadu jest to, że został on przeprowadzony w języku niemieckim i języku polskim, co doskonale ilustruje rzeczywistość, w jakiej działa MDSM w Krzyżowej.  W naszej bieżącej pracy codziennie otaczają nas różne języki. One otulają nas jak część ubrania, którą ludzie lubią nosić. Przyzwyczajamy się do nich i nigdy nie chcemy ich zdjąć.

Pogotowie językowe z Krzyżowej
19.05.2020, Lucyna Boryczko

Od dwóch miesięcy trwa w polskich szkołach nauczanie zdalne. Dużo się mówi o coraz bardziej widocznym rozwarstwieniu społecznym i o wykluczeniu dotykającym sporą grupę uczniów. Najczęściej mowa jest o rodzinach nieposiadających odpowiedniego sprzętu oraz o rodzinach dysfunkcyjnych. Niestety oprócz osób wykluczonych cyfrowo czy społeczno-ekonomicznie, obserwujemy także inne grupy, które dotkliwie odczuwają negatywne skutki nauki zdalnej. Wśród nich znajduje się wielu uczniów z doświadczeniem migracji.

Żeby zrozumieć ich trudną sytuację, wystarczy pomyśleć o tym, jak nauczanie zdalne wygląda w rodzinach, w których rodzice mówią po polsku. Oczami wyobraźni (lub swoimi, jeśli mamy dzieci) widzimy nieco komiczny obrazek domowników, którzy często na niewielkim metrażu usiłują kontynuować swoje dotychczasowe obowiązki – pracę i naukę, przeniesione z biur i szkół do domowego zacisza. Już to ostatnie wywołuje uśmiech na naszych twarzach. Gdzie się podziało domowe zacisze? Rodzice, często niepewni jutra, próbują za wszelką cenę podołać obowiązkom służbowym – odpisują na maile, odbierają telefony, a prawie w tym samym czasie gotują, rozstrzygają konflikty między dziećmi i zarządzają podziałem sprzętu komputerowego między domownikami. Dodatkowo niejednokrotnie muszą pełnić rolę nauczycieli własnych dzieci. Łatwe? To teraz wyobraźmy sobie, że nie mówimy po polsku lub mówimy słabo, a nasze dzieci uczestniczą w zdalnej nauce odbywającej się w tym właśnie języku.

Skąd czerpać? Platformy edukacyjne, które inspirują
13.05.2020, Anna Kudarewska

Krzyżowa jest miejscem, którego sercem jest edukacja. Jednak, jak już wiadomo z poprzedniego wpisu „Bloga pedagoga”, najważniejszy jest proces. I my bardzo chcemy, na różnych etapach, wspierać uczestników tego jakże ważnego i interesującego procesu – uczniów, nauczycieli, rodziców  – pokazując nowe drogi, nieszablonowe rozwiązania, ciekawe metody, inspirujące materiały.

Ważnymi obszarami, w których aktywny jest MDSM w Krzyżowej są – obok edukacji historycznej i edukacji obywatelskiej - edukacja międzykulturowa i edukacja globalna. Od kilku lat pracujemy i wdrażamy narzędzia, które poszerzają, uzupełniają i wzbogacają edukację formalną w tych dziedzinach, a także  dostarczamy gotowe materiały, scenariusze i realizujemy szkolenia, wspierając w ten sposób nauczycieli i edukatorów, którzy następnie przekazują swoją wiedzę dzieciom i młodzieży.

Chcielibyśmy polecić Wam dwie – tworzone lub współtworzone przez nas - platformy edukacyjne, które mogą okazać się wsparciem w okresie wymuszonej pandemią edukacji zdalnej. Co dla nas ważne - poruszają bardzo ważne w czasie izolacji społecznej zagadnienia – edukacji globalnej i międzykulturowej.

Chcesz być na bieżąco?

Zapisz się do naszego newslettera i dowiaduj się pierwszy o nadchodzących wydarzeniach!

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.