Zbiór esejów, praktycznych wskazówek i inspiracji do prowadzenia przez Was wrażliwych kulturowo działań edukacyjnych.
pobierz wersję internetową (4 MB)
pobierz wersję drukowaną (30 MB)
CZ
Metody neformálního vzdělávání
pro sociálně-ekologickou transformaci
Elektronická verze ke stažení:
Odvaha nerůst (PDF, 72DPI)
Přílohová část (PDF, 72DPI)
Habent sua fata libelli – książki mają swoje losy. Książki, jako przedmioty materialne, opowiadają historię swoich właścicieli. Powiedzenie to należałoby rozszerzyć i uznać, że swój los mają także publikacje elektroniczne – szczególnie takie, które nie od razu zostały udostępnione, ale odleżały swoje na dysku twardym redaktora.
W ubiegłym roku, kiedy przygotowywaliśmy się do organizacji debaty zatytułowanej „Świat (bez) granic”, zaprosiliśmy jej moderatorów, prof. Wojciecha Szczerbę i jego córkę, Antoninę, do przygotowania esejów, mających stanowić formę wprowadzenia do tematów, które chcieliśmy podjąć podczas debaty.
Debatę mogli Państwo śledzić na żywo, a jej zapis dostępny jest m.in. na Youtube: https://youtu.be/ESbMWcg0FSg
Finalnie jednak same eseje, które otrzymali wcześniej uczestnicy debaty, nigdy nie trafiły do obiegu. Dziś naprawiamy ten błąd i udostępniamy je na naszej stronie: [LINK]
(Nie)przystające. Pamięć i edukacja o II wojnie światowej w Polsce i Niemczech. Rekonesans, pod red. Tomasza Skoniecznego, wyd. Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, Krzyżowa 2022.
„(Nie)przystające. Pamięć i edukacja o II wojnie światowej w Polsce i Niemczech. Rekonesans”, to najnowsza publikacja przygotowane przez Fundację „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego. W jej skład wchodzą teksty napisane przez historyczki i historyków, specjalistki i specjalistów od edukacji z Polski i Niemiec, których zaprosiliśmy, aby przedstawili, w jaki sposób II wojna światowa obecna jest dziś w tych obszarach życia publicznego, które mają największe znaczenie dla kształtowania się zbiorowego wyobrażenia o przeszłości (a przez to w jakimś stopniu o teraźniejszości).
Dzięki przedstawionym przez nich ekspertyzom, których wstępne ustalenia prezentujemy w niniejszej publikacji, będziemy mogli przygotować narzędzia edukacyjne i popularyzatorskie o II wojnie światowej pomocne, aby w Krzyżowej skuteczniej opowiadać tę historię. Historię skomplikowaną i wymagającą, której forma przekazu powinna być dostosowana do różnych wrażliwości i przyzwyczajeń odbiorców – ale o treści, która nie fałszuje prawdy historycznej i nie unika trudnych tematów.
Na początku roku zamieściliśmy anglojęzyczną publikację zawierającą eseje historyczne mające przybliżyć historię „zrabowanych dzieci” z Europy Środkowej i Wschodniej. Przedstawiała ona politykę władz nazistowskich, proces pozyskiwania i germanizowania dzieci oraz, poprzez pokazanie losów poszczególnych osób, jak silne piętno odcisnęły na nich te wydarzenia.
W skład publikacji weszły teksty przygotowane przez autorki i autorów pochodzących z Polski, Niemiec, Czech i Ukrainy [link]
Zamieszczamy wszystkie teksty z tej publikacji w językach narodowych ich autorek i autorów: