Rada Artystyczna Programu Rezydencji Artystycznych im. Konrada i Pawła Jarodzkich (Bożena Grzyb-Jarodzka, Renata Jarodzka, Rafał Jarodzki, Anna Kudarewska, Zbigniew Libera, Dorota Monkiewicz, Ruth Noack, Joanna Sokołowska, Vera Zalutskaya) dokonała wyboru artystek i artystów do udziału w nadchodzącej edycji programu we wrześniu i październiku 2023. Prace Rady wspierają Goście stali: Maryna i Michał Czaplińscy. Kuratorką programu jest Joanna Sokołowska.
Do programu zostały wybrane następujące osoby: Ulufer Çelik, Daniel Mikulski, Andrea Pichl, Kateryna Lysovenko.
(ur. w 1992) Ukończyła Dutch Art Institute w Arnhem, pochodzi z Antalayi w Turcji, mieszka w Rotterdamie. W swojej twórczości zajmuje się zagadnieniami związanymi z mitami. Interesuje się szczególnie rytuałami spajania wspólnot a wykluczania mniejszości. W krytyczny sposób bada ślady pamięci zbiorowej zapisane w archeologii, kulturowym i duchowym dziedzictwie ludzi. Analizuje je z perspektywy feministycznej, queerowej i migranckiej. Jednocześnie artystka tworzy wyobrażenia nowych mitów i przyszłości uwolnionej od obecnych kanonów i zobowiązań, np. wobec narodów. Jej wielowymiarowe prace realizowane są w medium wideo, poezji, rysunku, dźwięku i performans i operują nielinearnym ujęciem czasu i narracji. Ulufer Çelik często angażuje się w działania grupowe, jest m.in. członkinią Eat-House Collective, W1555 Artist Community i rezydentką Putsebocht 3. |
(ur. 1998) Studiuje malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W swojej sztuce przetwarza różne emocje i postawy wobec transfobii oraz innych form przemocy większości wobec mniejszości. Tworzy zarówno obrazy agresji, jak i wyzwolenia ciał, relacji międzyludzkich i uczuć z normatywnych ról płciowych. Malarstwo Daniela Mikulskiego nawiązuje często do świata komiksu, kultury internetowej i estetyki gier wideo. |
Urodziła się w Haldensleben (była NRD), studiowała w Kunsthochschule w Berlinie i Chelsea College of Art & Design w Londynie, mieszka w Berlinie. Główne pole jej zainteresowań to nowoczesna architektura, urbanistyka i dizajn jako spuścizna socjalizmu. Zajmują ją w szczególności przejawy zderzenia socmodernistycznych utopii i polityki z codziennością. Punktem wyjścia dla jej prac są badania i fotograficzna dokumentacja materiałów, wnętrz i detali budowlanych. Artystka rekonstruuje i przetwarza je w odmiennej skali w formie rysunków i instalacji. Aluminium, tapeta, sklejka, zasłona, prefabrykat przemieniają się w głównych bohaterów i świadków minionej epoki. Prace Andrei Pichl wydobywają ich obecność z wstydliwych peryferii naszych miast i pamięci, pozwalając skonfrontować się na nowo z wypieraną przeszłością. |
(ur. 1989 w Kijowie) Otrzymała klasyczną edukację artystyczną w Szkole Artystycznej im. M.B. Grekova w Odessie, a następnie w Narodowej Akademii Sztuki i Architektury w Kijowie, obecnie mieszka w Wiedniu. Jej język wizualny nawiązuje do nowobizantyjskiej tradycji ukraińskiej sztuki monumentalnej i socrealizmu. Sięga również po elementy zaczerpnięte z antyku, tradycji chrześcijańskich i mitologii różnych kultur. Artystka przechwytuje te czytelne, zakorzenione w zbiorowej pamięci motywy do stworzenia mitologii przyszłości. To utopijna wizja wiecznego świata siostrzeństwa, pokoju i pojednania ludzi z nieludzką przyrodą. Jej ostatnie prace skupione są na ofiarach napaści Rosji na Ukrainę. Dokonują ich symbolicznego wskrzeszenia do lepszego świata bez wojny. Są także wyrazem niezgody na przemoc, faszyzm i bezimienne groby. |
Partnerem programu jest 66P Subiektywna Instytucja Kultury we Wrocławiu